طرز تهیه سبزیجات؛ این سبزیجات را نپزید



سبزی ها در مقایسه با سایر گروه های محصولات، انرژی و پروتئین کمتری دارند و برعکس، مقدار قابل توجهی فیبر، ویتامین و املاح معدنی دارند. گروه سبزیجات شامل انواع سبزی های برگ دار، انواع کلم، هویج، بادمجان، نخود سبز، لوبیا سبز، انواع کدو، فلفل، قارچ، خیار، گوجه فرنگی، پیاز و سیب زمینی می باشد. این گروه دارای بسیاری از ویتامین های A، B، C، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و مقدار قابل توجهی فیبر است.

مصرف روزانه توصیه شده سبزیجات سه تا پنج واحد است. لازم به ذکر است که هر واحد از گروه سبزیجات معادل یک فنجان سبزیجات خام برگ مانند اسفناج، کاهو، سبزی کولد یا نصف فنجان سبزی پخته یا خرد شده یا نصف فنجان نخود سبز، لوبیا سبز و خرد شده است. هویج یا گوجه فرنگی یا هویج یا خیار یا یک پیاز متوسط ​​یا سیب زمینی.

۷ ترفند برای هدر ندادن میوه و سبزیجات در خانه

– سبزیجات تا حد امکان به صورت خام مصرف شوند. از این گذشته، پختن سبزیجات، به خصوص برای مدت طولانی، منجر به از دست دادن ویتامین ها می شود. خوردن سبزیجات، گوجه فرنگی، پیاز، گل کلم، شلغم، تربچه، فلفل سبز نمونه هایی از سبزیجات خام هستند و در صورت وجود باید همراه با غذا مصرف شوند.

– دانش آموزان می توانند ساندویچ های مختلف را با سبزیجات مختلف به عنوان میان وعده میل کنند. مثلا نان و پنیر و سبزی، نان و پنیر و گوجه فرنگی، نان و پنیر و خیار، نان و تخم مرغ و گوجه فرنگی.

– اگر سالاد برای ناهار یا شام در نظر گرفته شده است، نباید آن را از ساعت ها قبل تهیه کنید. زیرا ویتامین های موجود در اجزای سالاد مانند گوجه فرنگی، پیاز، فلفل دلمه ای و … تحت تاثیر هوا از بین می روند و از بین می روند.

حتما بخوانید:
فروش ردیاب خودرو در کرج و تهران

– کودکان در سنین مدرسه و دانشگاه را به استفاده از جوانه گندم و ماش در سالاد تشویق کنید. هنگامی که مادران جوانه ها را در خانه تهیه می کنند، حتی می توانند از آن به عنوان میان وعده برای اعضای خانواده، به ویژه کودکان و دانش آموزان استفاده کنند.

– خوردن سبزی آب پز توصیه می شود. مثلاً اسفناج آب پز که می توان آن را با ماست یا پنیر میل کرد. هویج پخته، لوبیا سبز، نخود پخته، سیب زمینی، کدو و لبو، گل کلم، کرفس، ریواس، کنگر، بادمجان و کدو تنبل خورشتی همگی سبزیجاتی هستند که می توان آنها را با انواع غذاها میل کرد.

لازم به ذکر است که سبزیجاتی مانند اسفناج بهتر است بدون آب و روی حرارت کم پخته شوند. لوبیا سبز، نخود، هویج، چغندر، کدو و کدو باید طوری بپزند که آب اضافه شده در پایان پخت کاملا جذب شود.

جوشاندن سبزیجات در مقادیر زیاد آب باعث حل شدن ویتامین ها در آب می شود و در نتیجه مقادیر زیادی ویتامین از بین می رود. اگر بعد از پختن سبزی مقداری آب باقی ماند، باید برای پخت و پز استفاده شود.

به گفته دفتر بهبود مواد غذایی وزارت بهداشت عمومی، هنگام خوردن سبزیجات، مطمئن شوید که کاملا شسته و ضدعفونی شده اند. روش شستن و ضدعفونی سبزیجات به این صورت است که ابتدا باید سبزی ها را کاملا با آب بشویید تا کثیفی آن پاک شود.

سپس باید نصف قاشق چایخوری ماده شوینده را با 5 لیتر آب مخلوط کرده و سبزیجات را به مدت 5 دقیقه در آن قرار دهید. پس از خارج کردن سبزیجات از محلول آب و کف، سبزیجات باید با آب تمیز شسته شوند.

حتما بخوانید:
پیشینه، زمان و محل های برگزاری جشنواره گلاب گیری

سپس نصف قاشق چایخوری پودر پرکلرین را به 5 لیتر آب اضافه کنید و سبزیجات را به مدت 10 دقیقه در آن قرار دهید سپس سبزی ها را دوباره با آب تمیز بشویید. لازم به ذکر است که ضدعفونی سبزیجات خام قبل از مصرف برای جلوگیری از آلودگی به انگل ها بسیار مهم است.

منبع: ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

hacklink al hd film izle php shell indir siber güvenlik türkçe anime izle Fethiye Escort android rat duşakabin fiyatları fud crypter hack forum bayan escort - vip elit escort lyft accident lawyer html nullednulled themesViagrasugar rush oynabomb bonanza oynaAyırma BüyüsüAşık Etme Büyüsü